søndag den 6. april 2014

En ny favorit: Karameltærte med hasselnødder

 
Jeg er en af de få der stadig elsker at få reklamer i postkassen som jeg kan bladre i, mens jeg nyder min kaffe. Jeg kan fornemme at andre omkring mig hader de skide reklamer - og med Ipads er det da også nemt at kigge efter hvad man skal bruge, og man skal ikke bevæge sig for smide dem ud igen. Det er bare ikke helt det samme i min verden at kigge på en skærm:) Hvad godt er, at mange dagligvarekæder efterhånden fremhæver opskrifter som kan bruges til varer der er på tilbud. Disse får jeg revet ud og gemt - en eller anden dag kommer de i et mappesystem, men indtil videre ligger de i en bunke i skabet:) I fredags da vi fik besøg af nogle gode venner, fandt jeg opskriften frem på en dessert, som viste sig at blive en af mine yndlings desserter - i skal advares, der skal løbes et marathon hvis man indtager for meget, hold fast en lækker kaloriebombe - men lad os nu nyde lidt ekstra godt engang i mellem;)
 
Her kommer opskriften:
 
 
8-10 personer
Til bunden:
  • 180g mel
  • 100g lys rørsukker
  • ½tsk bagepulver
  • 100g smeltet smør
Til fyldet:
  • 175 gram hasselnødder (mandler eller valnødder)
  • 1 dåse sødet kondenseret mælk (f.eks. Nestlé) fås efterhånden også i dagligvarebutikker som fakta og netto
  • 50g brun farin
  • 2spsk ahornsirup
  • 2spsk whisky
  • 1tsk vaniljesukker
Ovnen tændes på 150 grader. Smør et tærtefad. Dernæst blandes mel, rørsukker og bagepulver - det smeltede smør tilsættes og dejen røres sammen. Dejen skal være smuldrende, men er nem at presse ned i tærtefadet
 

 
Kondenseret mælk blandes med brun farin, ahornsirup, whisky og vaniljesukker.

 

 
Blandingen hældes i tærteformen og de hele hasselnødder drysses i.

 
Tærten bages i ovnen 60min

 
 
Der skal serveres vaniljeis til og en god kop kaffe.
 
Jeg vil lige dele et par billeder af de sødeste "værtinde" gaver til mine drenge. Min søde veninde Simone, som har den kreative blog medvingerbagud.blogspot.dk (bloggen har også fokus på mode, interiør og loppefund), havde klippet klistret disse kaniner med drengenes navne:)
 
De kommer til at pynte på børneværelserne.

Og de indeholdt overraskelse i form af lidt lækkerier og legetøj.
 
Ih hvor jeg elsker den slags forkælelse, og så er det så personligt:)
 
Weekenden nærmer sig en afslutning, så jeg vil nyde en kop kaffe inden sengen kalder (ja jeg kan SAGTENS sove ovenpå kaffe, om jeg så har drukket en kande - det må være når man har småbørn:)
 
God aften til jer alle....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 





1 kommentar: