onsdag den 5. februar 2014

Forkælelse med svenske knækbrød og hjemmelavet bodyscrub


Findes der noget bedre end at forkæle andre og give dem et smil på læben? Ikke for mig:) Jeg har været inviteret til et par fødselsdage de sidste par uger og i den forbindelse ville jeg medbringe noget særligt, noget hjemmelavet og noget indenfor kategorien forkælelse. Ligeledes ville jeg aflevere lidt forkælelse til en sød veninde og "nabo" - bare fordi hun er den hun er, og det er lidt hyggeligt at aflevere godter på trappen udenfor hoveddøren, løbe væk og glæde sig til det bliver opdaget!

Det blev til hjemmelavet svenske knækbrød, og hjemmelavet vanilje bodyscrub. 
 
Opskriften på knækbrødene er fra "Alt for damerne"
:
2½dl lunkent vand
25g gær
1 spsk salt
3dl fuldkornshvedemel
ca 3,5dl fuldkornsrugmel (jeg brugte bare rugmel, og jeg brugte noget mere end angivet her)
 
Det hele undtaget melet blandes godt, derefter tilføjes melet lidt af gangen og dejen stilles til hævning ca 1½ time til den er dobbelt størrelse. Herefter skal den slås ud ned på et meldrysset bord og deles i 12stk. Hvert stykke formes til en bolle og rulles tyndt ud 2-3mm i tykkelse og der laves et hul i midten med et glas eller andet.
De første 10min bages de i en forvarmet ovn på 225grader og er de ikke helt sprøde, stilles temperaturen på 100grader og de bages færdig. Pas på de ikke bliver for hårde! De skal lyde hult når man banker på dem.
 
 
Jeg synes det var hyggeligt at aflevere dem med snor i, så de kan hænge, enten til pynt eller bare hænge indtil man kaster sig over dem med diverse oste til:)



De kan også gemmes i en tætlukket kagedåse.
 
______________________________________________________
 
 
Opskriften på bodyscrub så jeg her: http://www.valdemarsro.dk/vanilje-bodyscrub-med-honning/
 
 
Jeg købte mandelolie i den lokale superbest

Der skal bruges ganske få ingredienser. (Obs honningen mangler her)

Det hele blandes sammen og dufter skønt af mandel og vanilje!
 

Jeg fandt opbevaringsglas i den lokale genbrug og tilføjede "scrub" med nogle stickers.

Bodyscrubben blev afleveret i en gavekurv hvor der var plads til en svamp, og yderligere en gave. Hyggeligt og feminint!
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar