tirsdag den 4. juni 2013

Lækker gourmetmad af Michael Rønne Sørensen ved Skallerup Klit /Skallerup Seaside Resort

 
Vi havde den bedste weekend i Skallerup Klit her lørdag og søndag. Vores fætter Michael Rønne Sørensen er kokkeelev på restauranten, og sammen med familien tog vi derop for at smage på nogle af hans lækkerier. Vi var så heldige, at han gad møde ind på sin fridag og han lavede sågar en special menu kun for os - og i kan tro han havde knoklet op til og på selve dagen, for ingen skulle gå skuffet hjem:)
 
Min mor havde stået for at leje et sommerhus nær feriecenteret. Det var det hyggeligste sommerhus med græs der groede på taget, og med udsigt ud over marker og enge, og vi kunne høre lyden af havet. Vi var heldige med vejret, hvilket jo kun gjorde weekenden endnu bedre:)
 



Hele lørdagen blev der hygget og ladet op til aftenen:)
 
Kokken bød os velkommen ved at sable champagnen på bedste vis

Der var hyldeblomstdrinks til børnene og mig (hende den gravide, tænk de var så søde at medtænke det og nåh ja så fik jeg lige afsløret det her på bloggen;)
 
 
Ved det smukke pyntede bord fik vi som appetizer serveret:
 
 Sifon af havtorn, med skagenskinke og reven fastost fra sønderhaven gårdmejeri (vendsyssel osten)
 
Jeg har aldrig smagt havtorn og var meget overrasket over den søde/syrlige smag - det gik godt i spænd med den lidt stærke ost og saltede skinke.
  
¨
Forretten bestod af:
 

Grillet jomfruhummer, med salat af smørstegte bregneskud og spinat, blancherede asparges og skum af lime og safran. Pyntet med lokale stedmoderblomster
 
En smuk pyntet tallerken (hvilket absolut ikke gøre trangen mindre til at stikke gaflen i det) - bregneskudene var meget nydt for mig, de havde en lidt besk eftersmag, medn lime/safran skummet tog meget af det. Alt i alt en skøn forret:)

 
Nu kunne jeg jo af gode grunde ikke mæske mig i vinen, men hvad jeg hørte fra bordet var folk meget vilde med bl.a. hvidvinen. Jeg nippede og den var go'! Alle vinene blev serveret af en tjener som selvfølgelig havde fuldt styr på hvad han snakkede om.

 Renser:
Granité af rødgran skud

Uhm forestil dig en sorbet der smager som rødgran dufter - jeg synes det smagte fantastisk men også passende at det blot var til at rense munden, ellers var smagen nok blevet for voldsom.
 

 Hovedret:
kalvefilet langtidstegt med timian, med dampet forårsgrønt (karotter, perleløg og forårsløg), rødvinsglace og søde rødvinskogte perleløg. Hertil røgede kartofler.

Gennemstegt kød til mig, som smagte som fuglene synger, rødvinsglacen gik lige i hjertet og jeg elskede at vi fik både forårsløg og perleløg til. De røgede kartofler var ikke så meget mig (måske grundet graviditeten) for jeg tror mange af de andre var meget vilde med dem! Thumbs up kære fætter:)
 
Og nu til min favorit - ikke bare fordi det er desserten (ja jeg har en sød tand) - men fordi denne dessert er noget af det bedste jeg nogensinde har fået!
 

 
Dessert:
 variation af rabarber med panna cotta, kompot, mazerin kage, sirup og sorbet

Den panna cotta og den sorbet....uhhhmm!! Og sammen var det helt perfekt. Skal helt sikkert have afprøvet at lave rabarber panna cotta selv:)
 
Jeg/vi siger tusinde tak til Michael for den fantastiske madoplevelse - din chef kan godt være stolt, rigtig stolt!
  
 
Nevøerne ser meget op til Michael, og de var så heldige både at komme ind at se i køkkenet og få en kokkehat hver. Se lige stoltheden:)


 
Søndag morgen sluttede vi weekenden af med at hygge ved morgenbordet - det er længe siden vi har slappet af og nydt en weekend så meget som denne<3


Hverdagen er i gang igen (jeg har været ramt af sygdom med ondt i halsen og trykken i ørerne de sidste par dage, men ved at være frisk igen) Lad os nu nyde grundlovsdag i morgen, mange har fri, jeg skal kun arbejde en halv dag og hjem at hygge med drengene efterfølgende:)

Hej så længe!

 



1 kommentar:

  1. Helt enig i din anmeldelse. København har Noma, men vi har Michael - og vi vil ikke bytte!!!!

    SvarSlet