søndag den 16. juni 2013

Bazar-Vest besøg og bagemaskinebagt chokoladekage

 
Forleden var jeg så heldig på job, at der var arrangeret en tur til Bazar-vest i Århus. Vi brugte hele formiddagen på at kigge i de mange hyggelige tingeltangel butikker - det bedste er nu grønthandlertorvet og de tyrkiske fladbrød som man kan købe. Jeg formåede ikke at fyre en masse dumme penge af, men kom hjem med råvarer til hjemmet.
 
Lækre store søde ferskner, honningmeloner og abrikoser:)
 
Chili-lageret blev fyldt op (jeg elsker stærkt mad) og så fik jeg købte mine fladbrød og nyt hvidløg.
 
Frokosten blev IKKE den klassiske rullekebab, mine kollegaer og jeg sprang på en mix-tallerken som indeholdt en masse nye smagsoplevelser (ikke alt var lige godt:S)
 
Lækker tzaziki og pasta og noget blomkålshalløj - kyllingen og kartoflerne var tørt og ikke ordentligt varmt. Så lidt en blandet oplevelse og næste gang springer jeg altså på rullekebab, som bare er en succes HVER GANG!
 
_____________________________________________________________________
 
 
Herhjemme er søndagen gået med oprydning og rengøring - i rodeskabet som jeg endelig kom til bunds i, stod min bagemaskine inderst inde og gav mig en smule dårlig samvittighed - jeg har ikke brugt den nok! og kravet fra gemalen er nu "ikke flere nye køkkenmaskiner, før du får brugt dem du har" - ah ok, jeg kiggede i min opskriftsbog til bagemaskiner og fandt frem til en dejlig chokoladekage som jeg lige havde alle ingredienser til.
 
Opskriften er fra bogen "Lækkert brød hver dag - med bagemaskine" af Bo Christiansen
 
  • 1 dl vand
  • 20g blødt smør
  • 2 æg
  • 150g sukker
  • 175g mel
  • 2 spsk kakao
  • 50g hakkede hasselnødder
  • 75g hakket mørkt chokolade
  • 25g bagepulver
Tag bageformen ud af bagemaskinen, hæld vandet i bageformen. Tilsæt smør, sukker, æg, hasselnødder, kakao, mørk chokolade og hvedemel i nævnt rækkefølge. Lav en lomme i melet og tilsæt bagepulveret. Put bageformen i bagemaskinen. Vælg menuen til hurtigt brød og vælg brødstørrelse på 1000g. Tænd maskinen og vent til kagen er bagt - lad kagen afkøle i formen 15-20min da kagen ellers smuldrer.
 


 
En nem kage at forberede, ja den laver jo sig selv - så jeg kunne nå en masse praktisk imens. Den eneste ulempe ved bagemaskine er krogene man skal have af, de ødelægger kagen en smule - men smagen var lige så god som hvis jeg havde lavet alt arbejdet selv.
 Uh nu den har været i brug, håber jeg på at blive ejer af en god is-maskine inden længe....shyyy sig ikke noget til Søren;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar