torsdag den 11. april 2013

Spinattærte med ricotta, svampe og skínke

Forleden fik vi en skøn skøn tærte, som kunne spises med god samvittighed. Egentlig skulle tærten primært bestå af spinat, ricotta og soltørrede tomater. Men jeg havde fundet en pakke blandede svampe på tilbud io superbest og en pakke skinke. Tror også både kæreste og barn var blevet skuffet hvis ikke der var kød i:)

Svampe svitses på panden

Babyspinat skylles og tørres

Ricotta er et italiensk mæleprodukt baseret på den valle der bliver til overs efter osteproduktion.
Ricotta kan fremstilles af ko-, gede, fåre og bøffelmælk og har et relativt lavt fedtindhold (omkring 8% ved brug af komælk).
 

Soltørrede tomater og parmesanost

Lufttørret skinke
 
En rulle tærtedej kan bruges, jeg vælger altid selv at lave min dej. Skriver ikke lige den konkrete opskrift på dejen her, da det blev lidt forskelligt mel alt efter hvad skabet indeholdt, desuden en æggeblomme, og olie, salt og vand. Herhjemme foretrækker vi en grovdej, der giver en god mæthedsfornemmelse.
 
Min dej blev lige forvarmet 10min ved 200 grader. Imens blandede jeg ca 400g babyspinat med 250g ricotta, 50g frisk revet parmesan, en håndfuld soltørrede tomater, de svitsede svampe og skinken skåret i småstykker. Dette blev smagt til med salt og peber. Jeg toppede tærten med mozerella inden den kom i ovnen ca 35 min ved 200 grader.
 
 
Vi serede tærten med resterne af pastasalaten fra dagen før:)
 
 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar