torsdag den 4. april 2013

Den kære påskeferie - som gik aaaaalt for hurtigt

Påsken fløj afsted, ligesom alle andre ferier...øv. Men den blev nydt til fulde! Vi fik holdt den bedste påskefrokost med familien - og havde masser af tid til at nyde hinanden som familie.
 
Søren stod for aftensmaden om fredagen - herlige hjemmelavede pizzaer med bolognese, jordskokker og rød peberfrugt.
 


Og selvfølgelig et dejligt glas rødvin til:)

Viktor hyggede sig i påsken med at traske rundt i nattøj til langt ud på dagen:)
 
Vi havde en del forforberedelser til familien skulle komme til påskefrokost om søndagen. Vi har dog lavet et godt tiltag i familien, som omhandler det at alle medbringer en ret. Derved skal værterne ikke stå med al madlavning - og det er altså dejligt. Så  kunne jeg også bedre koncentrere mig om bordpynt og de hjemmelavede godter til kaffen, som vi bl.a. stod for.
 
Rengøring og det sidste påskepynt blev stillet an
 

 
Grene og kviste med hjemmelavede fuglereder lavet af Malaco snørrebånd og små sukkeræg. En sjov detalje på en ellers så kedelig serviet:)
 
Lørdag aften lavede jeg påskekonfekten. Forskellige chokolader med hver sin smag.
 




 
En variant med hvid chokolade og limekonfekt, en anden med chokolade og jorbærkonfekt og en sidste med chokolade og nøddekonfekt.
 
 
Opskriften kommer her og er fra Spis Bedre:
 
Hvid chokolade med lime: 100g hvid chokolade, 2 spsk piskefløde, 25g smør, ½ usprøjtet lime/revet skal, 1 tsk presset limesaft og 1½dl kokosmel at rulle i.
 
Chokolade med jordbær: 100g mørk chokolade (70%), 2 spsk piskefløde, 25g smør, 1 spsk passerede eller blendede jordbær, 1 dl mørk chokolade og 2 spsk jordbær krymmel at rulle i (jeg brugte hakkede Gojibær)
 
Chokolade med nødder: 100g mælkechokolade, 2 spsk piskefløde, 50g blød nougat, og 1½ dl hakkede pistacienødder (jeg brugte usaltede) og hasselnødder at rulle i.
 
1) chokoladen smeltes firsigtigt sammen med fløde og smør over vandbad.
2) Smag til med de respektive smagsgivere. Bland godt og stil koldt for at stive ca 45min (brug nu god tid, så du er sikker på det er stivnet nok til at arbejde med - jeg ventede 1-1½ time.
3) Lav kugler med en lille ske eller er kuglejern. Rul kuglerne i enten kokosmel, revet chokolade og jordbærdrys eller hakkede nødder.
 
Jeg lavede dobbelt portion så jeg kunne forkæle mine kollegaer om tirsdagen - konfekten er et sikkert hit og der er noget for en hver smag:)
 
 
Ellers kommer der lige et lille sneakpeak fra dagen med påske frokost:)
 
Min fars hjemmegrillede lammekølle


Onkel og tantes medbragte ost fra mejerriet Sønderhaven i Brønderslev...uhmm!
 
Masser af tid til hygge, her Viktor der får læst historie af sin onkel

Nevøerne brændte krudt af i haven - der var lige vejr til det:)
 
Hjemmelavede Citronsnitter - opskrift kommer inden længe

Hjemmelavede påskeæg med marcipan og nougat
 
 
En skøn påskefrokost, vi glæder os allerede til næste år!
 
Påskeferien sluttede mandag med en formiddag i Zoo med gode venner, hold op vi nødt det gode vejr. Her ses Viktor i en hyggestund med veninden Jessica
 
 
Rigtig god aften derude<3
 

 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar