mandag den 18. marts 2013

Koteletter med æblecidersauce og pandestegte kartofler

 
Den sidste uges tid har vi været ramt af sygdom - især weekenden var Søren og Viktor begge ramt. Det betød at jeg efter 2 sygedage hjemme med knægten, var jeg ved at gå ud af mit gode skind af kedsomhed og vejrudsigten om snestorm gjorde ikke humøret bedre - heldigvis redde min svigerinde mig ved at spørge om jeg ville til koncert lørdag aften med Lukas Graham i Aalborg. Det hjalp på humøret (super koncert) og søndag havde jeg endda overskud til en ny ret til aftensmad.

Opskriften er fra et ældre MAD-blad og var hurtig at forberede ca 25min.
 
Jeg skar nogle bagekartofler i små firkanter - disse skulle blot steges på panden i olie og vende med rosmarin, salt og peber.

Koteletterne brunede jeg på panden i lidt smør - efterfølgende blev de lagt i en ildfast-fad.
 
Dernæst skulle jeg lave en sauce af fedtet fra panden , rørt op med mel og 2,5dl æblecidersauce og 1 dl vand.
 
Jeg valgte at bruge Meyers ufiltreret æblecider-eddike. Det lugtede stærkt i køkkenet mens saucen kogte ind 2-3min.
 
Efterfølgende hældte dig saucen over koteletterne med en kvist frisk rosmarin, og 3 knuste hvidløg, og krydrede med salt+peber.
Fadet kom i oven 20min. ved 160grader.
 
Det var en let ret at lave - men der var lidt delte meninger om smagen. Jeg kunne godt lide saucen med koteletterne, men der skulle kun ganske lidt til, da det havde den kraftige syrlige smag fra æblecidersaucen. Søren var ikke imponeret, kun over kartoflerne men resten behøvede jeg ikke lave en anden gang;)
Hvis der bliver en næste gang vil jeg dog bruge færre hvidløgsfed. Orginalopskriften ville have 4, jeg brugte 3 men syntes stadig det var for meget. Man kunne også sagtens servere ovnbagte rodfrugter til.
 
 
Som sagt en uge med sygdom og Søren havde nok at se til jobsmæssigt, hvilket så medfører at jeg er husmor på fuldtid derhjemme - så fredag da han trådte ind af døren havde han blomster med hjem OG en ny kjole. Den viser jeg en anden dag:)
 
De blomster pynter gevaldigt den snedækkede baggrund. Suk - kom hid forår...
 
Go' mandag til jer:)
 
 
 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar