søndag den 7. oktober 2012

Æblebaguette

 
Uhm dette skønne æblebaguette er fra Spis Bedre (september). Det skulle være godt at servere med ost - herhjemme fik vi det i eftermiddags bare med smør. Det har en snært af syrlighed fra æblerne (vores var fra æbletræet i haven) og en skøn kontrast til hasselnødderne.
 
 
 
Opskriften lyder sådan:
 
  • 25g gær
  • 2dl lunkent vand. 37 grader
  • 2 dl kærnemælk
  • 2 tsk saltflager
  • 1spsk honning
  • 2 æbler
  • 100g fuldkornsdurummel
  • ca 400g hvedemel
  • kærnemælk til pensling
  • 25g hasselnøddeflager
Gæren røres ud i lunt vand, tilsæt deretfer kærnemælk, salt, honning, groftrevne æbler. Rør fuldkornsdurummel samt halvdelen af hvedemelet i, og lad det trække 15min
 
Tilsæt resten af hvedemelet lidt af gangen, og ælt dejen let og smidig uden at være klisteret (jeg brugte en del mere mel) Kom dejen i en skål, dæk med plastfilm og lad den hæve lunt i 45min
 
Slå dejen let ned og form den til et aflangt brød. Læg det på en bageplade med bagepapir, pensl med kærnemælk og drys med hasselnøddeflager (jeg hakkede bare nødderne groft) Lad den hæve lunt til dobbelt størrelse i ca 45 min
 
Sæt ovnen på 225 grader. Bag brødet i den varme ovn ca 10 min, skru ned til 175 og bag endnu 15-20min
 
Afkøl på rist og server brødet lunt med en god ost og fx sprøde æblechips.

1 kommentar:

  1. Tak for opskriften. Har bagt det med speltmel og det blev rigtig lækkert. Selv din far ku` li` det!

    SvarSlet