søndag den 12. august 2012

Sommerskøn weekend

En skøn weekend er ved at være gået. Fredag aften stod i madlavningens tegn. Jeg er blevet medlem af et testpanel for Magasinet Mad, som får til opgave at teste nogle opskrifter inden de udkommer i bladet. Det er frivilligt arbejde, man får højst en lille gave men skal selv dække udgifterne til maden. Desuden kommer ens bemærkninger og profilbillede i bladet. Nu jeg elsker at lave mad og germe nye opskrifter så jeg det som en oplagt mulighed for at dele mine oplevelser og erfaring med andre. Menuen denne gang var svinekoteletter med grillet brød og løgkompot med vanilje samt en blommetærte med vaniljecreme. Mine anmeldelser får i ikke før bladet udkommer i oktober, men til den tid skal jeg nok dele dem med jer:)


Lørdag var vi på besøg hos min gode veninde Jennifer, hendes kæreste og deres datter på ca samme alder som Viktor. De bor p.t. i Horsens men håber meget at komme tættere på det nordjyske, og stod det til mig måtte de gerne bo her i Støvring. Gode veninder er uundværlige og Jenni er en helt særlig en af slagsen<3 Faktisk er Jenni og jeg gamle pennevenner. Vores forældre har fælles bekendte og der igennem lærte vi hinanden at kende da vi var helt små. Hun boede dengang ved sine forældre i Dall Villaby og jeg i Ulsted så vi kunne passende sende hinanden breve når der var sket noget nyt på fronten (.f.eks. nye kærester!) - i teenageårene mistede vi egentlig kontakten, og det var først da jeg en dag i Aalborg vestby pludselig så hende på modsatte fortorv, at det gik op for mig hun virkelig var savnet. Vi var i mellemtiden blevet venner på facebook og havde nok udvekslet et par mails - men en dag skrev jeg og spurgte på min væg, om der var andre end mig der havde lyst til en flaske rødvin den fredag aften, Jenni reagerede  promte og var helt frisk på det - så spontant fik vi aftalt at mødes et par timer senere og havde en fantastisk sjov aften i byen! Siden har vi ikke været uden kontakt.

Vi nyder meget at have børn på samme alder, da vi havde født blev der sendt mange sms'er om natten, når vi begge alligevel sad oppe og ammede:) Her er et billede af Viktor og Jessica som nød weekendens gode vejr.

Jeg blev lidt inspireret af Jennifer som flere gange har haft pølsehorn eller sukkerfrie kager med til børnene i Jessica's dagpleje. Så i dag søndag havde jeg bestemt mig for at bage blåbærboller som Viktor kan få med i morgen. De blev super lækre! Jeg udskiftede lidt af hvedemelet med grahamsmel for at få en lidt sundere version. 

Opskriften er fra Amo "Den store bagebog 3"

Blåbærboller 12 stk:
  • Du skal bruge: 540g hvedemel, 50g smør, 1 æg, 50g sukker, 200g flødeost, 30g gær, ca 2 1/4dl vand, 1½tsk salt, 100g blåbær
  1. Rør smør, æg, sukker godt sammen, tilsæt flødeosten og rør rundt
  2. Opløs gæren i lunkent vand, tilsæt æggeblanding, salt, og mel lidt af gangen
  3. Ælt det sammen til en glat og smidig dej i 5-10min - dejen skal være blød. Lad dejen hæve tildækket og lunt i ca 1 time.
  4. Vælt dejen ud på et melet bord og drys blåbærrene ud over den. Fold dejen om blåbærrene og rul den forsigtigt ud med en kagerulle. Fold den igen og lad den hæve yderligere 20 min.
  5. Del dejen i 12 dele. Form hvert stykke til en bolle og vend den godt i mel. Læg bollerne på en bageplade med bagepapir og lad dem hæve tildækket yderligere  ca. 30min
  6. Pensles med sammenpiske æg og bages 8-10min midt i en 225 grader forvarmet ovn (210 hvis varmluft)

Viktor godkendte bollerne efter et par mundfulde:)

Udover bollebagning i dag, har vi været effektive på møllebakken 5. Der blev lavet en lille to-do haveliste og alt blev ordnet! Hækken blev klippet, ukrudt fjernet, og buske blev klippet til - og det var på trods af vi havde en krudtugle som ikke mente han skulle sove ret meget i dag. Aftenen sluttede med en tur på inliners (rulleskøjter) for mit vedkommende. De blev fundet frem efter mange års hi. Det blev en fantatisk tur især med det vejr - da jeg kom hjem søgte jeg på forbrænding og rulleskøjter. Det viser sig at være mere effektivt end løb, 425 kalorier på 30 min og så skulle man få en go' lille po'po'. Sådan! fremover skal der rulles når vejret tillader det;)

Forsat god søndag til jer alle


Ingen kommentarer:

Send en kommentar