søndag den 26. august 2012

Pulled pork og Chocolate fudge cake

 
Viktor har netop fået en halv time. Han har været vågen siden 5.15...gaaab! Og det er endda på trods af, Søren hang mørklægning op igår (det var nok fordi jeg sagde højt at jeg håbede betteski' ville sove lidt længere, at det IKKE skete) Øv øv..når først jeg er vågen gør det mig ikke noget at stå op, jeg bliver bare så vanvittig træt til middag. Er vist stadig i barselsmode:S
 
Jeg vil dele fredagens overdådige retter med jer. Projekt pulled pork havde jeg overvejet i et godt stykke tid. Har bl.a. smagt det hos mine forældre og læst om det på diverse madblogs så nu blev det min tur til at prøve (eller Søren vil sige, husk mig!) - han var med i processen:)
 
 Der findes et hav af opskrifter på pulled pork. Mange er indholdsmæssigt det samme, andre skiller sig ud. F.eks. fandt Søren "vores" opskrift på madbloggen foodfanatic.dk, en side vi ofte bliver meget inspireret af. Forskellen fra denne opskrift og andre er, at kødet lægges i saltlage 12 timer før og kødet steges derefter 10-12timer (altså et 24 timers forløb, som passer sig selv det meste af tiden) Søren og jeg er sikre på denne saltlage var medvirkende til at kødet var ekstremt mørt, safttigt og havde en passende saltet smag.
Fredag efter jeg havde afleveret Viktor i dagpleje, gned jeg kødet ind i en rub af diverse krydderier (følg link for at få den præcise opskrift www.foodfanatic.dk/pulled-pork-i-ovn, derefter skulle den i ovenen med stegtermometer. Vi startede på 110 grader, og justerede op og ned efterhånden som dagen skred frem)

Kødet kommes i ovenen og er klar til langtidsstegning


 10 timer efter ses dette smukke resultat -  en fantastisk duft havde
 bredt sig i hele hytten og ud i nabolaget hørte jeg senere:)


Her pilles kødet fra hinanden med 2 gafler, hvilken mørhed!


Her er kødet skildt i småstykker og klar til at spises


Kødet blev brugt i hjemmelavet burgerboller med coleslaw,
 barbequesauce, syltede agurker og rødløg


Lækker opskrift på coleslaw af Brd. Price
findes her http://www.dr.dk/DR1/SpisemedPrice/Opskrifterne/Coleslaw.htm


Jaja han godt jo godt! Min søde kæreste havde foræret mig disse
 dagen forinden - og de udgjorde et smukt element ved borddækningen:)
_______________________________________________________________________

Desserten blev Jamie Olivers "Chocolate fudge cake" med vanilieis til.
En dessert jeg længe har ville lave, og fudge-karamellerne fandt
 jeg i netto som en spotvarer for et par uger siden:)

Dejen er klar til at bages, med stykker af fudge-karameller der let er trykket ned i massen


Efter kagen har været i ovnen


Serves med vanilieis og en god kop kaffe! (Uhm den smagte
 så godt at jeg glemte at få taget billede før jeg "angreb" tallerkenen)

(Opskriften kommer ind på bloggen snarest!)


Det var en fantastisk fredag aften med god mad og dejlig selskab:) Lørdag var vi til "Lang lørdag" i Støvring hvor der var diverse arrangementer, butikkerne havde tilbud, og biblioteket solgte ud af deres bøger til 5kr stykket -så vi fik købt nogle klassiske fortællinger som Alfons Åberg og "Morten lærer at cykle" til Viktors samling. Vi fulgtes med vores gode venner (og naboer) Lotte, Carsten og lille Matti

Her er det Søren og Carsten som tager et spil "Beachminton" på en opstillet bane i byen. Det en blanding mellem badminton og Beachvolley

Og de små drenge kigger på deres fædre:)
 Dagen i dag står på en tur i svømmehallen, eftermiddagskaffe hos familie, lektier og så skal der pakkes til Søren og jeg i morgen eftermiddag flyver til kbh for at høre coldplay tirsdag aften og bare slappe af et par dage. Viktor skal hygge ved sin farmor og farfar:) Jeg glæder mig som et lille barn til strøgtur, nætter uden forstyrrelser, spise ude og tosomhed!!!
 
Rigtig god søndag til jer alle:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar