søndag den 6. oktober 2013

Rødbedeboller og min nye yndlingsdessert

Uh jeg har så mange ting jeg skal blogge om her den kommende uge - men først her et indlæg om nogle lækre rødbede-boller som er blevet bagt.
Jeg var så heldig at min mor kom forbi med en masse lækre rødbeder og gulerødder fra haven. Jeg har set flere opskrifter på rødbedeboller - den jeg endte med at udvælge er fra ugebladet Søndag 08/2013.


 
Urtekrams femkornsblanding er super at arbejde med fordi kornene ikke skal udblødes eller koges inden.
 
Fantastisk farve - havde jeg nu en pige ville et prinsesse-tema til fødselsdag være oplagt og så kunne man servere disse skønne og sunde lyserøde boller:)

 
 
De er gode bare med smør eller som frokostbolle med salat og pålæg - og smager helt sikkert bedst dagen de er bagt og dagen efter - men ligger de for mange dage bliver smagen en smule besk.
 
Opskrift til 12 stk.
 
Du skal bruge: 200g rødbede, 25g gær, 3dl lunt vand, 2 tsk salt, 1 spsk sirup, 100g femkornsblanding, 300g sigtet speltmel og ca 250g hvedemel.
 
 
Skræl og riv rødbederne fint (jeg bruger silikonehandsker for ellers er farvel virkelig træls at få af hænderne og kan sidde længe). Rør gæren ud i lidt af vandet og hæld resten i sammen med salt, sirup, rødbede og 5-kornsblanding. Rør speltmel i. Tilsæt hvedemel, til dejen er smidig og slipper bordet uden at den er for tør. Ælt den godt igennem og stil den til hævning overdækket og lunt i ca. 1 time. Ælt dejen igennem og form 12 boller. Sæt dem på en bageplade og lad dem efterhæve ca. 30 min. Bag bollerne ved 200 grader i ca. 15 min. Afkøl dem på en rist og opbevar dem i en plasticpose.
 
 
Slutteligt et billede af min nye yndlingsdessert herhjemme - pistacie/flødeis med daim-topping og hjemmelavet hindbærsorbet til. Jeg brugte pistaciemasse af Nicolas Vahé. Opskriften fandt jeg på denne gode og inspirerende blog:
 
 

 
 
 

2 kommentarer:

  1. Ville du tro at man kan fryse bollerne? De ser jo spændende ud ;)

    SvarSlet
  2. Godt spørgsmål Charlotte - jeg har læst før om nogle der har frosset rødbedeboller ned, men om det er præcis samme opskrift ved jeg ikke. Det er et forsøg værd:)

    SvarSlet