lørdag den 3. august 2013

Couscous-salat med rejer og bagte gulerødder og squash

 
I og med sommerferien nærmer sig sin afslutning, er vi startet på sundere madlavning. Det har været lidt for hyggelig at spise ude, eller lave let aftensmad i den sommerferie, så nu skal vi have bragt mere grønt tilbage i hverdagen. Her til aften lavede jeg en virkelig god og mættende sommersalat. Opskriften er fra "Spis Bedre" Nr. 3 2013.
 
Opskriften er til 4 personer.
 
 
 Ifølge opskriften skulle der have været gulerødder og rødbeder i ovn. Men da der ikke er sæson for rødbeder nu, brugte jeg squash. 400g gulerødder og 400g squash skæres i stave, vendes med  2spsk olie på en plade med bagepapir og krydres med salt og peber. De bages i ovnen ved 225 grader ca. 30min til de er møre.
 
 
Jeg valgte at lave rugbrødscrutoner til. Rugbrød som skæres i små stykker og steges på en pande med olivenolie, krydres med frisk timian, oregano og havsalt. De køler af på et stykke bagepapir efterfølgende.


Der skal bruges 400g optøede, afdryppede rejer
 
Jeg brugte fuldkorns couscous men der kan ligeså vel bruges knækkede hvedekerner, bulgur, quinoa, perlebyg, pasta osv. Min couscous blev blandet med klippet purløg og 2 spsk citronsaft + 1 spsk olivenolie, ½ tsk salt og friskkværnet peber. Det blev blandet med de bagte gulerødder og squash og lagt ovenpå salat (opskriften sagde rucola - men jeg brugte bare iceberg)

Desuden fik vi 1½ dl hytteost blandet med 1½ dl græsk yoghurt til.
 

 
Dejlig mættende salat og se lige de skønne farver. Fremover vil jeg skifte med grønsagerne og evt. bruge kylling i stedet for rejer:)

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar