mandag den 24. februar 2014

Lys nutella

Jeg har før lavet hjemmelavet mørk Nutella, meget enkelt bestående af ristede hasselnødder, fløde og mørk chokolade. Men for noget tid siden stødte jeg på en opskrift i "Alt for damerne" på hvid chokolade/hasselnøddesmør - det måtte prøves.
 
  • 150g smuttede (det tog længere tid at smutte disse end jeg havde regnet med) hasselnødder
  • 125g hvid chokolade
  • 75g mælke chokolade
  • 2dl piskefløde
  • 1 spsk flydende honning
  • 2 spsk blødt smør
  • en kvart tsk salt
Hasselnødderne ristes ca 8min ved 180 grader. Afkøles og blendes/hakkes dernæst fint. Chokoladen smeltes over vandbad og de finhakkede nødder tilsættes.
 

Fløde lunes med honning i en gryde, den må ikke være meget varm. Herefter tilsættes nødder og chokolade og dette blendes indtil det bliver cremet.
 

 
Til sidst tilsættes smør og salt og nutellaen blendes ensartet. Det hældes straks på glas, hvor efter den skal stå og sætte sig i køleskabet. Den vil blive fast men stadig have en cremet konsistens når den er afkølet.
 

 
Uhmm meget lækkert, tilpas sødt og en herlig nøddesmag. Jeg serverede det til fødselsdag som lidt ekstra til ostebordet, det vil være oplagt til  gode boller, morgenbrød, kiks osv. Det vil også være ideelt som værtindegave:)
 
God fornøjelse
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar