torsdag den 7. november 2013

Kanelstegt banantrifli



Jeg har forsømt bloggen - undskyld! Men jeg havde en pædagogikeksamen i mandags som har taget alle kræfter fra mig de sidste uger. Nu er det ovre, og jeg er fuld af energi igen - og vigtigst...jeg har barsel:) De sidste par dage har jeg hygget med Viktor, besøgt familie i Randers og igår på visit hos en veninde der havde en lille hvalp på 5 uger! Viktor og jeg var solgt:)
Når jeg ikke læste til eksamen, de sidste uger, blev kræfterne brugt på at forkæle de to jeg elsker mest i denne verden. Efter Søren en lille uges tid var i Bruxelles, skulle han og jeg forkæles med en lækker dessert til kaffen.
 
Kanelstegt banantrifli (fra magasinet Boligliv September)
 





 
Opskriften er IKKE for kalorieforskrækkede - og består af kanelstegte bananer, bastognekiks, vaniljecreme og flødeskum.
 
Tid: 20min
(4. pers.)
4 bananer
50g sukker
15g smør
1tsk stødt kanel
 
Vaniljecreme: 1 stang vanilje, 2 æggeblommer, 3 spsk sukker, 1 spsk majsstivelse, 2 dl mælk
 
2½ dl piskefløde
8 bastognekiks (kan erstattes af biscotti)

 
Bananerne skæres i tykke skiver. Sukkeret smeltes på panden, tilsæt smør og lad det bruse af. Vend forsigtigt bananerne i karamellen og steg til bananerne er gyldne og karamelliseret. Drys bananerne med kanel og tag dem af panden.
Flæk vaniljestangen, skrab kornene ud og kom dem i en lille gryde med æggeblomme, sukker, og majsstivelse. Pisk det sammen. Tilsæt mælk og varm op under omrøring til massen tykner til en creme. Tag gryden af varmen og afkøl cremen.
Pisk fløden til skum. Fordel bananer, knuste kiks, vaniljecreme og flødeskum lagvis i glas (obs - jeg lavede nogle lidt for store portioner og så bliver det en lidt kvalmende dessert - så tænk lidt med godt, og så kan man jo altid få lidt ekstra efterfølgende hvis man fylder sig snydt)
 

3 kommentarer:

  1. Super dejligt at se ikke alle personer er helt afskrækket fra kalorier endnu, og så gør sådan en sag her ikke mere skade end gavn :b

    SvarSlet
  2. Søde Ane, jeg ved ikke om du fulgte med i den debat der var sidste år omkring findeopskrifter.dk?? Hvis ikke, vil jeg lige vise dig to links :) http://www.foodfanatic.dk/findeopskrifter-dk-udnytter-madbloggere og http://madblogs.dk/madbloggen/?p=402 .... :) Btw. den dessert ser VILDT lækker ud, mmh!

    SvarSlet
  3. Præcis Jimmi, livet skal ikke kun handle om sundhed, men også velvære, og velvære er forkælelse også i forhold til lækker mad:) Tak for din kommentar:)

    SvarSlet