onsdag den 9. januar 2013

Nytår 12/13




Vi er kommet godt ind i det nye år - og havde en skøn aften med gode venner. Vil tro vi havde Aalborgs bedste udsigt nytårsaften:) Vores ene vennepar bor i en lækker lejlighed ved eternitten - med panorama udsigt ud over Aalborg. Alle 2 par havde alle selv lavet en ret  - Søren og jeg stod for appetizer og forret.

Appetizer blev en blandet fornøjelse. Jeg havde lavet citronpopkorn - popkornkerner poppet i citronolie og olivenolie. Det gav en skøn eftersmag men jeg vil tilføre mere citronolie næste gang jeg laver dem. Derudover havde jeg bagt noget butterdej i oven som var smurt med olivenolie, presset hvidløg og diverse krydderurter. Det bedste var de hjemmelavede oste-chips med mandler og chili som jeg fik lavet dagen forinden. Opskriften havde jeg surfet mig frem til her: http://hejdislow.blogspot.dk/2012/10/opskrift-ostechips-med-mandler-og-chili.html


Jeg købte noget røget cheddarost i Superbest, det fungerede rigtig godt til disse chips. 


Det er en nem snack at lave - alle var vild med dem og de bevarede sprødheden til dagen efter. Jeg havde lavet lidt dip til og tilføjet cayennepeber til "dejen". 
Lav endelig dobbelt portion for de bliver helt sikkert spist hurtigt:)
                                                                                                      
                                                                                                         


Viktor nød at der stod skåle og fade man bare kunne tage af. Han fik spist virkelig mange popkorn den dreng:)

Forretten faldt på Brødrene Price´s "Creme Ninon" http://www.dr.dk/DR1/SpisemedPrice/Opskrifterne/CremeNinon.htm

Valget kom sig af at mine forældre engang serverede denne ret til nytårsaften og de havde det rette udstyr at servere i. Sådan en "blære-ret" skal jo tage sig godt ud:)




 Dagen forinden havde jeg kogt suppe på en kylling, svineskank, diverse krydderurter og grønsager. Det duftede fantastisk i køkkenet den dag.


En lækker lækker fond der blev tilbage - der var rigeligt i forhold til hvad jeg skulle bruge - så resten blev hældt i bøtter og isterningeposer og på frost. Så har jeg altid hjemmelavet fond til saucer, gryderetter, risotto osv.


Suppen blev serveret med hjemmebagte luftige suppehorn - opskriften findes her: http://thebigmeowski.blogspot.dk/2012/10/luftige-suppehorn-kuvertbrd.html



Suppen smagte virkelig dejlig - og så tog det sig bare godt ud da champagnen blev hældt oven i fløden. Denne ret kan varmt anbefales:)


Hovedretten var oksemørbrad og det var helt ubeskriveligt lækkert. Jeg vil vove at påstå det er det bedste kød jeg nogensinde har fået. Det blev serveret med broccolisalat, grillet sweet potatoes og almindelige grillet kartofler samt en lille æggeanretning med spinat (lavet i muffinforme) og Sørens hjemmelavet whisky-sovs.


Desserten var prikken over i'et - et tallerken med 4 små kager. Den bedste må være chokolade-pavlovaen med hindbærskum toppet med granatæble og mørk chokolade. (de andre ved jeg ikke præcis hvad var, men det hele var lækkert!)



Nytåret blev skudt ind med manér - junior sov fra larmen og forældrene hyggede sig med alkohol og gode snakke med vennerne. Natmaden sprang vi over, da alle var helt forspiste.

Næste morgen, mens byen stadig sov


Viktor morgenhygger med Rasmus klump på ipad'en, mens der blev gjort klar til en god gang brunch - inden turen gik hjem til Støvring.

Derhjemme ventede følgende modtagelse:)





Næste år er der hævn - bare vent kære nabolag;)

Som i nok kan regne ud, gik dagen med at pudse vinduer, fjerne toiletpapir og barberskum fra postkasse og håndtag - men vi hyggede os og nød ikke at have tømmermænd for engang skyld den 1 januar. 

Vi takker for året 2012 - og er allerede godt i gang med 2013 som forhåbentlig bliver mindst lige så godt som det forrige.















Ingen kommentarer:

Send en kommentar