lørdag den 11. maj 2013

Råhygge en sommerdag (mexicansk kyllingelasagne med spinat)


I tirsdags var der sommer i Danmark - og det kunne vi nyde i selskab med gode venner. Hverdagen er ofte lidt presset, så i stedet for grill blev det til en Mexicansk kyllingelasagne med tomatsalat som vi kunne nyde udenfor i det skønne vejr.
 


Viktors kammerat Matti

Viktor
 
Opskrift på kyllingelasagne (jeg har den fra min mor):
 
Ca 9 lasagneplader
450g frossen helbladet spinat
300g revet ost
500g kyllingebryst i strimler
3tsk karry
 
Sauce:  Jeg laver dobbelt portion af dette:
 
1ds hakkede tomater
1løg
En kvart piskefløde
2 spsk mexicansk krydderi (Santa Maria)
3 spsk tomatketchup
salt, peber, chili og oregano
 
Brug 2 gryder: en til sovs og en til kød. Steg kylling i lidt olie og karry i den ene gryde. Svits løgene og tilsæt hakkede tomater, fløde, ketchup og alle krydderierne (-karry) i den anden gryde. Lad denne sauce småkoge 15 min og smag til. Saucen må gerne være ret stærk da spinaten udligner den stærke smag meget. Hak spinaten groft med en kniv. Dette er lettest hvis spinaten stadig er en smule frossen.
 
Smør et ovnfast fad og start med lidt sauce i bunden, lasagneplader, sauce, spinat, kylling, revet ost og forsat sådan i 3 lag. Afslut med sauce.
 
Lasagnen bages midt i ovnen i ca 30-35min ved 200 grader til pladerne er møre. Drik et glas vin i mellemtiden:)
ca 10min før lasagnen er færdig, lægges et lag revet ost ovenpå. 
 
Vi fik tomatsalat og lidt brød til:)

 
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar